Jeansprogram på vaskemaskinen – hva og hvorfor?
Jeg har ny vaskemaskin, og vidunderet har et display som viser vasketiden og muligheten til å redusere denne ved å angi hvor skittent tøyet er. Typisk kan en veldig skitten 40 graders bomullsvask ta 2,5 timer, og reduseres gradvis ned helt til 45 minutter eller noe sånt.
I tillegg har maskinen blant annet et jeansprogram som jeg vurderte å bruke på buksene mine i dag, det var tross alt jeans jeg skulle ha vasket. Men dette programmet kunne ikke vasketiden justeres på, og det var angitt til å ta hele tre timer! Og siden livet er kort og buksene mine bare trengte en litt oppfriskning, så ble det med et kort ordinært program i stedet, eget jeansprogram til tross.
Men burde jeg egentlig vaske jeansene mine på jeansprogram? Gode jeans koster jo uhm skjorta, så jeg vil jo gjerne ta godt vare på de. Og hva er det i så fall som er spesielt med jeansprogrammet, tro? I manualen kunne jeg se at sentrifugeringen var redusert til 900 omdreininger og ekstra skylling var lagt til, men ellers lite info.
Noen med kunnskaper, sterke meninger eller bare behov for å si noe om jeansprogram og vaskemaskiner?