Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-11, 01:22   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?

Denne debatten er jo ikke akkurat ny men har pågått i lang tid. Jeg har flere venner som jobber i skolen som privat sier de synes det er helt forferdelig hvor mye vekt det legges på disse prøvene og resultatene. De mener prøvene tar altfor stort fokus og definitivt går på bekostning av andre fag da de bruker masse tid og resurrser på forberedelser og "øving" på disse prøvene.

Jeg har selv et barn som nettopp har begynt i 3 klasse ved en skole som veldig bevisst bruker de stadig bedre resultatene de har fått siste årene for alt de er verdt. (Særlig mtp rekruttering i nærmiljøet, og med gode resultater). Så slik situasjonen har blitt i Oslo, der man "shopper" skole i økende grad, er det jo uten tvil viktig for en skole å ha gode resultater. Eller i alle fall kunne skryte av hvor gode resultater de får i forhold til naboskoler

Jeg er overhode ikke noen fan av Marsdal eller Manifest Analyse, men jeg blir bekymret av de type debatt som var i Dagsnytt 18 i dag. De har med en lærer som "tør" stå frem og som åpent kritiserer fokuset på de nasjonale prøvene. Vedkommende sier også at lærere blir tvunget til å legge vekk pensum i flere mnd. for å øve og pugge på nasjonale prøver. Anne Grosvold bekrefter at Dagsnytt 18 hadde ringt rundt til mange lærere som tydligvis mener det samme men som ikke tør stå frem med navn.
For de som ønsker se debatten ligger den her:
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/274852/
Her er en tekst om saken:
http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_id=17760062

Jeg skulle veldig gjerne ha likt å hørt hva de mange lærerne her inne mener om saken, og andre FP'ere selvfølgelig

Selv har jeg alltid vært av den oppfatning at sunn konkurranse mellom skoler ville føre til økt fokus på læring, med resultat i en bedre skole. Og det er jo nettopp dette som har skjedd med vår nærskole. Men jeg begynner å bli lei maset på disse resultatene og jeg vet flere reagerer på hvor mye tid som brukes på å "øve" på disse prøvene. Lærere som forteller at de ikke synes det er ok for 2 klassinger som må forholde seg til at de står med stoppeklokken og timer de osv osv. De skal bli vant til denne situasjonen allerede fra 1 klasse med kartleggingsprøver etter det jeg forstår, før det er blodig alvor med nasjonale prøver.

Jeg har også vært skeptisk til for mye tid på TIEY, som jeg har ment og mener definitivt går på bekostning av andre fag. Det var med lettelse jeg så timeplanen for 3 klasse og jeg ser at de endelig skal ha andre fag en kun stasjoner med lesing (de har kun hatt matte, engelsk, musikk og RLE i tillegg til TIEY til nå). Jeg drar inn TIEY fordi jeg lurer på sammenhengen mellom kun fokus på lesing første årene, eller i alle fall utrolig mye tid på TIEY som jo tar vekk en del andre fag må gjøre, og de nasjonale prøvene.

Men nå stopper jeg før dette blir for langt. Skole er ikke mitt felt men jeg er veldig interessert i å høre fra andre mener om dette.

Sist redigert av Lisa : 24-08-11 kl 01:28.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.