Sv: Fjerner kontantstøtten for toåringer
Irma, jeg er for barnehager og det må vel være full barnehagedekning også. Om folk har barna sine i barnehage eller ei bør være opp til dem, men om man velger å ikke ha dem i barnehage, så bør der være noe de tar på egen kappe.
Jeg synes derimot ikke barnehage bør være et gratis tilbud for andre enn dem som av ulike grunner bør ha barna i barnehage. Eller som har så dårlig inntekt at utgiftene til barnehage blir uforholdsmessig store. Alle vi andre synes jeg bør betale barnehagen selv. Dvs, jeg mener ikke vi skal betale de reelle utgiftene, det er helt ok at det er subsidiering av barnehageplasser. Men det bør være like betingelser både for private og offentlige barnehager, og det bør være mulig å drive en barnehage og tjene på det (as in ikke bli rik men ha er levebrød av det).
Så nei, jeg er ikke blant dem som mener der ikke bør være full barnehagedekning. Jeg er heller ikke blant dem som mener at man automatisk kan si at en 1-åring ikke har noe i barnehage å gjøre. Jeg synes at man skal ha full valgfrihet mht om barnet skal være i barnehage eller ei. Og at man ikke skal få betalt om man velger å ikke ha barnet i barnehage. Det er i mine øyne helt ok at de som har barn i barnehage får noe de som velger å ikke ha barn i barnehage ikke får, altså at det ikke må kompenseres for ved en kontantstøtte. Det er helt ok at samfunnet ønsker begge foreldre i arbeid, og belønner økonomisk de som velger i tråd med dette.
Men jeg er ikke for en obligatorisk barnehage, der staten bestemmer at alle barn skal gå i barnehage.