Skummel film på skolen
Jeg så "Anne + Jørgen = sant" med barna på hytta i sommferien. De to yngste (6 og 9) ble vettskremte og ville ikke se den ferdig selv om jeg satt sammen med dem. Niåringen min er en sart sjel og lever seg veldig inn i filmer, han blir sterkt påvirket og får mareritt osv. De har hatt "Anne + Jørgen = sant" som høytlesing på skolen og det likte han godt, men i dag skulle de se filmen. Gutten min har gruet seg til dette og nevnte for læreren i god tid at han ikke hadde lyst, men fikk ikke noe klart svar om han kunne få gjøre noe annet.
I går kveld sa jeg at han skulle snakke med læreren sin før filmen i dag og fortelle akkurat som det var; at han har prøvd å se filmen tidligere og ble veldig redd. At han ikke hadde lyst til å se den igjen og godt kunne sitte på grupperom og lese en bok e.l. Jeg regnet da med at han ville slippe å se filmen. Ble ganske overrasket da han kom hjem og fortalte at han hadde fått beskjed om at han måtte se den. Jeg har spurt ham to ganger i dag hvordan det gikk og han ble på gråten, sa han ikke ville snakke om det og gikk på rommet sitt. Jeg håper ikke han ble redd og ertet av de andre. Uff. Skal prøve igjen senere, se om han vil fortelle meg hva som skjedde.
Men det jeg lurer på; er det ålreit å bli presset til å se en film man synes er skummel? Jeg har alltid tenkt at det er uheldig, men jeg har null vekttall i pedagogikk... 
|