Sv: Replika av kjente designmøbler
Mht at det kan skurre at designerprodukter skal være så dyre: her jeg bor har nettopp Dior og tilsvarende oppjustert prisene med en god del prosenter. Forklaringen? Deres produkter var for tilgjengelige for Massene ved å justere opp prisene opprettholder de eksklusiviteten - Dior skal ikke være for alle.
Jeg må innrømme at jeg himler mer enn litt over akkurat det.
Jeg er fullstendig motstander av piratkopiering, til den grad at jeg ikke en gang laster ned filmer/serier fra nettet, men betaler ærlig og redde og for det jeg bruker. Je ville ikke funnet på å kjøpe en veske fra en shady gateselger, men mener a det å ikke kjøpe kopier som selges lovlig, med begrunnelsen at Orginalen (hva i alle dager er en orginal når møbelet er en eldgammel klassiker?) er intet annet enn snobberi.
En ting er å kjøpe en orginal as in en antikvitet. Men ellers er det, som Polyanna sier, bare snakk om ting laget på lisens. Jeg vet ikke helt h ordan det fungerer med møbler, om man får "patent" som varer en viss tid før alle kan lage det samme, eller h ordan det fungerer.
Men som sagt - våre kopi-egget" selges som nettopp det: kopier av egget. Jeg antar, in the land of søksmål, at de har fått tillatelse til å kopiere stolen. Og er selv mektig for øyd med stolene mine, om de er aldri så lite ekte.
Hvem vet - kanskje ungene vil arve dem en gang, selv om de er uorginale? Iom at de er nettopp det - uorginale - så er de ikke forbudt område for ungene, og spesielt minstemann elsker å sitte i dem.