Sv: Gift deg eller skriv samboeravtale
Se på det motsatt da: hvis min mann nektet å jobbe og bare ville være hjemme og spille gitar hele dagen, så hadde jeg vært fint lite interessert i å dele min formue med ham dersom vi valgte å gå fra hverandre en dag.
Hadde jeg ønsket å ha en hjemmeværende mann som skulle ta seg av hus og hjem til vårt felles beste, hadde jeg laget en avtale om det og satt opp en kontrakt om hvordan boet skulle fordeles ved et brudd. Men det kunne jo også hende at fyren jeg har et forhold til var en slubbert, som bare var lat og ikke gadd å bidra, og da synes jeg jammen at rettsvesenet kan gi meg en sjanse til å fristille meg økonomisk fra denne fyren og la oss få ha separat økonomi hvis vi vil. På hvilken måte er det rettferdig at jeg blir tvunget til å forsørgen denne fyren, enten jeg vil eller ikke?
Poenget er at det finnes så mange ulike former for samliv, at man ikke kan lage en mal som skal passe alle og beskytte alle. Forsørgeransvar MÅ være en frivillig sak, og eneste måten man kan organisere det på, på en måte som er i nærheten av rettferdig, er å ordne med en kontrakt som det er frivillig å gå inn på.
|