Økonomisk sikkerhet for ektefolk
Jeg leste i en annen tråd om hjemmeværende samboere, og at det er risky i tilfelle skilsmisse. Der ble det sagt flere ganger at det er da bare å gifte seg/skrive avtale.
Hvordan er det da når man er gift? Planlegger ikke å skille meg, men vil gjerne være trygg, og lurer på om jeg er det.
Kort beskrivelse: Vi har vært sammen (og forlovet) siden 2003, giftet oss i 2005, har to små barn.
Lønnssituasjon: Min mann tjener veldig bra, mye mer enn meg. Han har et enkeltmannsforetak som går veldig bra, han reiser en god del og han jobber mye mer enn 100% i perioder. Selv har jeg gått ned til 80% stilling siden barna ble født, for å få hverdagen til å gå rundt (jeg gjør omtrent alt av husarbeid hjemme, utenom å gå tur med hunden og handle mat). Jeg betaler vel ca 6000-10000 inn til løpende utgifter osv hver måned til "regningskontoen" vår, mens han betaler resten. Alle lån går fra hans personlige konto som jeg har tilgang på via nettbank - selv om huslånet står i mitt navn (pga fagforeningsfordeler).
Verdier: Min mann hadde en del eiendom da vi giftet oss. Huset vi bor i nå, som var et vrak som han har betalt oppussing av. En leilighet i Spania. To biler. Alt dette innkjøpt mens vi var forlovet men før vi giftet oss. Jeg var nettopp ferdig studert og tok med meg en ikeasofa og et par billyhyller inn i ekteskapet. Etter at vi giftet oss har vi også kjøpt en tomt sammen, som vi planlegger å begynne å bygge på i løpet av et år eller to.
Hva skjer da om vi blir skilt? Vi er jo gift, er jeg (og barna) trygge da? Eller vil han få ut alle ting han hadde med seg inn da vi giftet oss?