Sv: Får Frp mer "pepper" i media enn andre partier?
Nei, nei, han prøver ikke å være offensiv MOT den fornærmede. Det har han tvert i mot lagt stor vekt på å ikke være. Han har f.eks. ikke sagt noe om hvilket forhold de hadde til hverandre og hva som kan være bakgrunn for denne saken. Hadde han gjort det, hadde saken sett helt annerledes ut. Han har prøvd å skjerme jenta og det står det etter min mening respekt av.
Han har prøvd å komme folkeprat, sladder og rykter i møte. Det har vært mye folkeprat om dette og det har vært snakket om mange ordførere som har passet inn i bildet. Det ble blant annet navngitt (på Facebook bl.a.) en helt annen ordfører først. Det var dette han ønsket å unngå ved å stå fram med navn. I tillegg ønsket han å gjøre situasjonen lettere for varaordfører og administrasjon i kommunen. Det er ikke lett å måtte bruke mye tid og krefter på å forsøke å bortforklare hvorfor ordføreren ikke er tilgjengelig i en situasjon som dette. Spør du meg, er dette veldig ryddig og redelig av Øygard. Han har ikke på noe vis sagt noe som har svertet den mindreårige jenta. For oss som er lokale og kjenner saken, står det stor respekt av måten han så langt har håndtert dette på.
Kommunen kunne nok gjort lurt i å varsle jentas bistandsadvokat før de slapp pressemeldingen sin. Men samtidig vet alle lokale at denne jenta ikke har holdt saken anonym heller. Hun har tvert i mot vært svært offentlig omkring dette. Det skal ikke mye detektivarbeid til på Facebook eller andre nettsteder for å finne navnet hennes heller, men jeg håper inderlig at media har vett til å skjerme henne selv om hun kanskje ikke har det selv.
|