Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det riktig å ta Utøya tilbake?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-11, 14:07   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det riktig å ta Utøya tilbake?

Det er en ting jeg har tenkt en del på etter det som skjedde på Utøya. Det er det at det ganske umiddelbart etter tragedien ble sagt fra AUF; "Vi skal ta tilbake Utøya!". Det virker å være en holdning som råder, at dette igjen skal bli AUF sitt leirsted.

Jeg har ikke tatt opp dette til diskusjon tidligere, fordi jeg er usikker på om det er støtende for AUFere at andre synser og mener om dette. Men i dag var det en dobbeltside i Klassekampen om saken, med overskriften;

Sitat:

"Pårørende er skeptiske til å gjennomføre ny sommerleir på Utøya allerede til neste år: Vil ha Utøya som sørgested".

Så da tar jeg sjansen. Jeg kjente at det vred seg litt i meg allerede de første dagene etter hendelsen, hvor dette ble proklamert. Jeg synes det var rørende og flott, samtidig lurte jeg på om det er etisk riktig og praktisk mulig å ta Utøya tilbake som AUF sitt leirsted.

I artikkelen i Klassekampen forteller fylkessekretær i Telemark som selv ble skutt på Utøya, Adrian Pracon (21), at han allerede fra sykehussenga var klar på at han ikke vil tilbake dit på leir, og han forteller om foreldre som mener at det best å la Utøya bli et minnested. Han tviler på at det er mulig å gjenskape Utøya-følelsen samtidig som man ivaretar behovet til alle de sørgende. AUFs leder Eskil Pedersen sier til Klassekampen at det vil bli sommerleir på Utøya igjen, men ber om forståelse for en grundig prosess de skal inn i i forhold til dette, og at det vil ta tid.

Jeg tenker at på den ene siden har man den holdningen at gjerningsmannen har tatt noen mennesker fra oss, men han skal ikke få ødelegge Utøya-ånden og politisk engasjement. Dette er gode og positive tanker. Men så tenker jeg samtidig; Utøya er etter det jeg har skjønt et sted som folk følger over mange herrens år. Gro er fortsatt innom. Jens er fortsatt innom. Mange av de som var der denne gang, ville kanskje hatt ønske om å følge Utøya videre i mange år. Disse har altså sett foreldre, søsken og venner bli drept på Utøya. Folk har selv blitt skutt og nesten omkommet på Utøya, og har varige mén som de må forholde seg til daglig resten av livet. Familie til avdøde har funnet kroppsdeler fra barna sine på Utøya når de var der på besøk i etterkant. Kan man forvente at de som har opplevd så grusomme ting på stedet skal kunne fokusere på kos, kjærlighet, vennskap, politikk og samhold ved nye besøk? Kan man forvente at foreldre vil tillate at barn som var der under tragedien, får dra dit igjen? Er det ok at nye leirer blir lagt til Utøya, når man vet at noen ungdom og foreldre ikke ønsker det? På den andre siden kan man sikkert spørre om det rett at gjerningsmannen skal sette en effektiv stopper for den lange og idylliske historien til øya, og øyas framtid.

Utrolig vanskelige spørsmål som må være veldig vanskelige for AUF å ta stilling til. Er det andre som har tenkt på dette, og som har tanker om Utøya sin framtid, og hva som er mulig å få til?

Sist redigert av Irma : 13-10-11 kl 14:17.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:59.