Sv: Hvilket ansvar har barnehagen for våre barns klær?
Kan ikke kreve at barnehagen skal erstatte ting som blir borte, nei.
Vi opplevde flere ganger at dyre ting forsvant. Ikke det billige. Av og til dukket disse tingene opp igjen når sesongen var over. Da bare lå reimalua i hylla igjen, eller goretexskoene sto på plassen sin i garderoben. Når mai/juni kom liksom..
Var flere som opplevde det i den barnehagen der, så ingen tvil om hva som foregikk.
Men langt ifra alt kom til rette.
Var to avdelinger på garderoben, også grovgarderoben. Så ikke så altfor mange barn pr garderobe. Orden var det også. Vi merket ALT av klær. Hver minste lille sokk blir alltid merket. Også nå som han går i 2.klasse. Så det er ikke grunnen i vårt tilfelle hvertfall.
I den andre barnehagen han gikk i mistet vi lite. Men det var også en veldig liten barnehage med bare to avdelinger. Orden kan jeg vel si at det ikke var der. Men likevel mistet vi bare en lue og en ullbuff de to årene han gikk der.
Nå på skolen/SFO har vi kun mistet to pannebånd tror jeg. Muligens et par hansker også, men det er småting som ikke er så veldig irriterende å miste.
De har vært godt merket de også. Det er to klasser som deler garderobe der. Og det er fullstendig kaos!
Vi har alltid hatt det ryddig i hyllen hans -både i barnehagen(e) og på skolen/SFO. Men hver eneste dag (nå på skolen) finner jeg andres klær i hans hylle. Hver eneste dag. Til og med poser med gamle brødskiver ligger i hans hylle..
Jeg prøver så godt jeg kan å legge det i riktig hylle. Men det er mye uten navn. Noe kan sønnen min kjenne igjen og legge i rett hylle. Men merkingen er dårlig på skolen.
Jeg har jobbet i flere barnehager selv og i enkelte av de har det vært mye som har forsvunnet på merkelig vis. I den ene barnehagen ble et foreldrepar tatt på fersken av en av de ansatte og da ble det slutt på at de dyre tingene forsvant. Så selv om de påsto at de aaaaldri hadde tatt noe og det som de tok akkurat den dagen bare var en "feil", så var det jo tydelig at de løy når ting sluttet å forsvinne. Og der var foreldrene veldig flinke med å merke klærne også. På foreldremøte ble vi enige om at hvis vi ansatte hadde tid så kunne vi merke klær som ikke var merket hjemmefra. Med sprittusj. Så klart hvis vi visste helt sikkert hvem eieren var. Så hadde vi en rolig stund så hendte det seg.
|