Sv: Hva er en feminist?
Hovedårsaken til at jeg faktisk er bekymret for at de yngste voksne vet for lite om hva feminisme er, er det Harriet skriver om. Det er et skremmende kvinnehat der ute, og det er ikke bare noen få; det er nok til at de tar del i og til en viss grad preger deler av samfunnsdebatten, i alle fall den som foregår på grasrotnivå.
Jeg blir skremt når jeg leser om menn som hevder seg utsatt for vold fordi kvinner er tilkjent rettigheter, jeg blir skremt når jeg leser at kvinner er delansvarlige for at de er utsatt for vold. j Jeg eg blir skremt når det hevdes at kvinner er like voldelige som menn, på tross av at det er et overveldende flertall av kvinner som drepes av sin livspartner. Jeg blir skremt og sur når jeg opplever at noen menn faktisk tror at enhver kvinne som befinner seg i en maktposisjon i samfunnet, er kvotert dit og altså ikke har kommet dit i kraft av sine egne evner. Jeg blir skremt fordi kvinner som Trude Mostue, som befinner seg i en posisjon hun har vært i stand til å komme i nettopp fordi noen tok kampen en gang og gjorde det mulig for kvinner å ta utdanning på linje med menn, snakker nedsettende om andre kvinner og andre kvinners valg. Når så vi sist en mann som uttalte seg nedsettende om andre menns valg i forhold til å ta seg av familien sin?
Jeg tror definitivt at de aller fleste unge kvinner i dag er sterke og flinke og er sjelegald for at det er en selvfølge for dem at de kan velge akkurat hva de vil bli og hvem de vil være. Men jeg er bekymret for at det fortsatt på svært mange nivåer stilles andre krav til kvinner enn til menn i samfunnet vårt.
Jeg ble voksen på 80-tallet. For meg var det også en selvfølge at jeg kunne bli hva jeg ville og at kvinner og menn skulle dele ansvar for både inntekter om omsorg i familien. Men mange av oss oppdaget på mer eller mindre brutalt vis at det var mange mer eller mindre utalte holdninger og forventninger til oss som kvinner som var stikk i strid med det vi trodde var en selvfølge. Jeg synes det er leit at det fortsatt er slik.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|