Usosiale røykere i festlige lag
Jeg snakket med en venninne i dag om et ganske interessant fenomen, hvis jeg kan kalle det det. Det tar for seg røykere i festlige lag. Bryllup, bursdag, julebord, you name it.
Jeg har vært i en del bryllup, surpriseparty's mm i voksen alder, og opplever at røykerne gjerne "bryter ut" og lager sin egen lille klikk der det er lovlig å røyke. Som regel ute. I et bryllup ble gjengen som var inne sammen med brudeparet i mindretall og omtrent alene på dansegulvet, og gjestene måtte altså hentes inn for kakeskjæringen. Bruden var ganske lei seg for dette, husker jeg. Venninnen min fortalte meg at i et bryllup hun var i, var det tillatt å røyke i gangen, så da samlet alle røykerne seg der, og etterhvert hentet de seg en gitar og satt altså der store deler av kvelden. Det var visst veldig få som gikk til og fra, de ble sittende.
Har dere noen opplevelser med dette? Har vi vært vitne til unntakene? Jeg synes egentlig det er ganske uhøflig å oppføre seg sånn, men det er sikkert ikke noe som gjøres bevisst.