En fars kamp mot forsikringselskapet i dagens Dagbladet (papirutgaven)
Det er sjeldent jeg blir så provosert av en avisartikkel som jeg ble i dagens Dagbladet. Finner ikke link på nettsiden, artikkelen var trykket i papairutgaven.
Jeg kjøper vanligvis Dagbladet om lørdagen, synes de har mye bra oppskrifter og en del interessante dybdeartikler. Avisen som så ellers har jo et tabolid preg, men i dag synes jeg det bikket alldeles over.
Overskriften er som følger: "DØDE i pappas armer", bilinje "Nå krangler faren med forsikringsselskapet om millioner."
Kortversjonen av historien. Far skal kjøre sine to sønner til barnehagen. Den ene gutten er 4 år, alder på det andre barnet er ukjent. Direkte sitat fra avisen "Han satte begge sønnene i samme forsete i familiens Kia Sportage, og festet dem med samme sikkerhetsbelte. Det var glatt, og bilen som kjørte på sommerdek, seilte ut av veien og traff et tre". Resultatet av kollisjonen er at sønnen på 4 omkommer, og far får nakkesleng og posttraumatisk syndrom og er i ettertid blitt ufør.
Sakens vinkling er farens kamp for å få ut det han mener er et riktig beløp fra Tryg. Hans krav var 5,6 milioner, han har fått utbetalt 2.
Vel, til poenget. For det første er jeg igrunnen ganske overrasket over at det ikke står noe om at det har blitt tatt ut tiltale mot far. I de fleste slike ulykker, hvor man har vært grovt uaktsom (2 barn i forsete, samme bilbelte, sommerdekk på vinterføre), så ville det jo etter stor sannsynlighet ha falt en dom for uaktsomt bildrap?
Jeg tenker også at dersom man med å ta så feile valg i forhold til sikring av sine barn, og det får så fatale konsekvenser, så burde journalisten ha vernet vedkommende mot å fronte dette som en ren pengesak mot forsikringsselskapet.
Det er antakeligvis en mann som fremdeles er i dyp sorg. Burde han ikke vært vernet mot seg selv?
Jeg klarer ikke å finne et fnugg av sympati for mannen ut fra slik artikkelen er vinklet. Antakeligvis vil denne artikkelen heller svekke enn styrke hans sak mot forsikringsselskapet.
Hvilke mekanismer har vi som kan trå inn og verne folk mot å gjøre dumme valg med tanke på publisering i media, annet enn en tabloid journalists vurderingsevne?