Apropos adventskalendere
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10016421
Vi har jo hatt en diskusjon om adventskalendere. Vi har også hatt en diskusjon om foreldre som bidrar til kjøpepress. Her kobles dette. Og jeg har personlig overhørt mange spørsmål av typen "hva fikk du i dag" på skolen til sønnen min. Når han da svarte at han fikk en sjokoladebit og at vi skulle bake sammen på ettermiddagen, ble det himling og latter.
Jeg er temmelig opptatt av å ikke få bortskjemte barn. Jeg er opptatt av å oppdra barn som forstår verdien av ting og at for å få noe må man jobbe og spare til ting. Jeg bor i Bærum, og her er det som kjent mye penger blant folk. Desto større føler jeg ansvaret vårt som foreldre er - for å ikke få "Bærumsungdommer" hvor pappa betaler.
Jeg opplever at alle som bruker store summer på merkeklær, adventskalendere, det beste av det beste i sportsutstyr, osv alltid går i forsvar og forklarer seg i hjel på hvorfor de velger som de gjør. Spørsmålet mitt er om det bare er meg som tenker meg en gang ekstra om når jeg leser slike artikler, eller om flere vurderer om linja de har valgt er den beste for å unngå bortskjemte, storforlangende barn?