Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politikk og tidlig UL

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-11, 14:51   #1
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Politikk og tidlig UL

Jeg blir skremt, og vantro, og jeg mister litt troen på politikerne når jeg ser og hører politikere uttale seg om saken om vi skal få rett til UL i tolvte svangerskapsuke.

Jeg så nettop på reprisen av aktuelt på NRK. Gikk det egentlig i går?
Der diskuteres dette mellom en representant fra KRF og en fra Arbeiderpartiet mener jeg det var.
Det jeg reagerer på er uttalelsene fra KRF, der denne representanten rett og slett lirer av seg løgn?! Og påstår at det eneste man kan oppdage av "sykdom" i tolvte uke er Downs, og at et slikt sorteringssamfunn vil vi ikke ha.

Da programleder og representanten fra Arbeiderpartiet uttaler seg mot dette utsagnet holder hun jammen fast ved det også, selv om hun modererer seg noe.

En ting er at jeg er totalt uenig med KRF i denne saken. Fordi jeg har vært igjennom fosterdiagnostikk selv, der det en gang i uke femten ble oppdaget alvorlige avvik som førte til avslutning av svangerskapet uken etter. Og at jeg i neste svangerskap ble grundig undersøkt med UL i tolvte uke for å avdekke en mulig gjentakelse av det som skjedde tidligere.
Fordi jeg var igjennom dette vet jeg med sikkerhet at denne politikeren ikke vet hva hun snakker om når hun mener at Downs er det eneste man kan finne så tidlig. Og at det ikke har noen som helst helsegevingst at man får UL så tidlig.
Om jeg hadde fått UL så tidlig første gangen hadde jeg sluppet å gå igjennom en fødsel på fødestue. Jeg hadde ikke rukket å kjenne fjerlette bevegelser i magen. Jeg hadde kanskje sluppet å ha ansvaret for en grav. Jeg hadde sluppet å gå igjennom en lang sorgprosess på den måten som jeg gjorde. Jeg hadde antakeligvis ikke blitt sykemeldt så lenge som jeg gjorde. Osv, osv. Det å si at det ikke hadde hatt helsegevingst for meg å oppdage dette så tidlig som mulig er løgn. Rett og slett.

Og så endelig til poenget da.
Når politikere går ut og uttaler seg om ting de ikke kan noe om. Ja så tror faktisk en god del mennesker på det de sier, og tar avgjørelser ut i fra dette. Det gjør meg fortvilet, rett og slett.

Politikere skal liksom vite alt om alt de. Det går jo ikke. Hva i alle dager kan man gjøre med det?
De uttaler seg skråsikkert om alt i fra miljøvern, krig, økonomi, helse og religion. Burde det egentlig være slik? Om man ikke sitter inne med erfarigner selv fra det de snakker om, så tar man det jo for å være fakta.

Måtte bare få dette ut jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:04.