Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Din beste lussekattoppskrift?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-12-11, 03:35   #17
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Din beste lussekattoppskrift?

Litt i seneste laget kanskje, men her er oppskriften jeg bruker:

3 dl melk
25 g gjær
1/4 ts safran
1/2 ts salt
1 dl lys sirup
1 egg
12-13 dl hvetemel

Smelt smør og ha i melken (varm opp til gjærtemp.). Smuldre gjæren i en bolle, og ha litt av væsken og safranen oppi og rør til alt har løst seg opp. Tilsett resten av væsken, salt, sirup og det sammenpiskede egget. Tilsett det meste av melet, og arbeid deigen til den er lett og smidig.

Settes til heving i ca 30 min (jeg gir den gode 45 min). Elt deigen og form lussekattene,, dekk til og etterhev dem i 30 min. Pensle med egg og pynt med rosiner. Stekes ved 225 g i midten (jeg bruker nest nederste hakk) i ca 10 min.

Denne deigen gir 25-30 katter alt etter størrelsen (jeg bruker å doble den og får da 6 brett).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:38.