Sv: To trapper i huset; hvor viktig er det at de er like?
Jeg har ulike trapper i mitt hus, men det er jo fordi huset snart er 100 år gammelt, og trappen fra 1. og opp til 2. etg er like gammel og massiv med lukkede trinn opprinnelig støpt i mur ut fra husveggen, kledd i tre. Den andre går ned til kjelleretasjen og er satt inn for få år siden, og kunne ikke vært like massiv eller lik, da det er mye lavere under taket i kjelleretasjen og ikke plass til samme type trapp. Den er i heltre med åpne trinn, og mye spinklere. De går over/under hverandre, men har allikevel en helt naturlig ulik utforming, og du ser ikke at de er ulike til vanlig, det er kun når du går i den nye trappen at du kan legge merke til det. Denne trappen var helt innelukket og fungerte som en spinkel kjellertrapp tidligere. Rekkverket oppe i gangen og videre opp i hovedetasjene er helt likt. Det ser ikke rart ut en plass og er ikke noe som irriterer meg. Men i et nyere hus der dette blir om mulig mer synlig, og trappene så og si har samme dimensjoner, så tror jeg nok at jeg ville stusset litt. Vanskelig å si.
Sist redigert av Bomull : 13-01-12 kl 13:04.
|