Sv: Hjemmelaget tacokrydderblanding?
Jeg har en lapp på innsida av kjøkkenskapsdøra, men jeg tror jeg har det på hukommelse.
4 ts spisskummin
2-3 ts salt (vi bruker usaltet kjøttdeig, så jeg har i litt salt, dog ikke så mye. Har jeg ferdig saltet kjøttdeig dropper jeg stort sett saltet)
2 ts koriander
2 ts paprikakrydder
1 ts chillikrydder
1 ts hvitløkspulver
litt pepper.
Jeg mikser og trikser rundt denne, overdriver gjerne spisskummin og chili. Man kan selvsagt bruke hvitløk i stedet for pulver, men jeg liker ikke egentlig hvitløk, og har derfor tatt det forsiktig, bruker ikke mer enn en hav ts av det, for jeg fant ut at litt måtte det være, men altså minst mulig for min smak.
Dette er til en pakke kjøttdeig. Jeg fant oppskriften som da var på halvparten av dette, som jeg syntes ble svakt på smak, men det viste seg at det var til noen som laget taco av 200 gram kjøttdeig. Så jeg doblet den, og bruker nok litt mer av enkelte av ingrediensene, og litt mindre av andre (f.eks altså reduserer jeg på saltet, men avhengig av hvilken kjøttdeig vi har)
Mye bedre enn posekrydder, synes jeg. Når jeg bare har funnet en miks jeg er fornøyd med.