Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Nivådelt opplæring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-12, 13:58   #11
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nivådelt opplæring

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men hvor mye av fredagen brukes egentlig til testing? Det er vel det jeg er bekymret over. Hvordan man kan prioritere å bruke så mye tid på dette som jo burde gå til undervisning. Elevene må jo miste mye dyrbar tid som går til all testing.

Vi bruker ca 30 minutter på testen, og det er god læring i den halvtimen. Å reflektere, bearbeide og hente fram informasjon fra den siste uka, er utrolig viktig og nesten grunn god nok til å ha testen i seg selv!

Forøvrig er jeg enig med Darth - det er ikke mye bevegelse etter 4. klasse. Noen få elever "våkner" og kommer seg opp der hvor de kanskje egentlig burde vært hele tiden (men de har ikke giddet), og noen få elever blir leie og synker et hakk eller to. Ellers er det stort sett status quo på "rangeringen" elevene imellom. De flinkeste holder seg som regel blant de flinkeste hele veien, det gjelder som regel også de svakeste dessverre.

Når det er sagt, mener jeg at nivådelte grupper av og til er lurt. Det er utrolig vanskelig å undervise i en klasse på 30 og få med seg både de svakeste og de sterkeste. Spesielt synes jeg det gjelder i matematikk. Norsk, samfunnsfag og RLE (disse fire fagene er mine hovedfag) er mye lettere å tilpasse uten for mye ekstra styr, og ofte kan jeg gjennomgå det samme på tavla og resultatet er at elevene får med seg den informasjonen som treffer dem der de er. I matematikk er det ofte sånn at enten er de med, eller så er de ikke med.

Rent praktisk deler vi i nivådelte grupper fra tid til annen på skolen vår, men da kjører vi kurs over et visst antall uker (prøver å tette ulike hull i de ulike gruppene og gir den sterkeste gruppa litt tøffe utfordringer), og i resten av timene er de i vanlige undervisningsgrupper.

Sist redigert av oslo78 : 02-02-12 kl 14:05.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:17.