Sv: Nivådelt opplæring
Vi hadde førsteklassing på TIEY (siden har vi flyttet)
Jeg ble ikke veldig imponert. Jeg synes ikke det var systemet/opplegget sin feil.
Datteren vår hadde lest i godt over ett år da hun startet på skolen. Hun fikk da 'vanskelig' bok - dvs 15 ord på hver side i stedet for tre. Dette SKULLE hun drive på med et kvarter hver eneste dag, en bitteliten bok. Jeg boikottet dette, sa at hun kunne lese gjennom det, og så leste vi et kvarter heller i andre bøker.
Hun gikk i en skole med 5 parallellklasser. Hvis det hadde vært en reell nivådeling så synes jeg det var rart at hun ikke fikk være på gruppe med en eller annen som var på nogenlunde samme nivå. Men de rullerte rundt i ulike grupper i samme klassen, virket ganske tilfeldig.
I tillegg til 4 x 15 minutters leselekse i en bildebok så var det også obligatorisk å være med på å lære alle bokstavene, som hun kunne allerede da hun var 2 år.
(Jeg ser at det ikke er lett å få til, men for vår del så hjalp det ikke noe med TIEY. Man kan kanskje tenke seg en løsning med hospitering i høyere klassetrinn, det ville ikke vært så lett for oss, da hun var ganske klønete sosialt sett, og det å være sammen med noen husvarme andreklassinger ville nok ikke hjulpet på)
Hun har mye mer funnet sin plass nå i ny klasse, uten TIEY. Men hun får til dels tilpassede lekser i hvert fall.