Sv: Elefanten i rommet
Jeg begynte å reise rundt på kurs/seminarer/møter da jeg var ca 16 tenker jeg. Ikke mer iallefall. Alt det jeg var med på var utrolig lærerikt og morsomt, men skal nok være ærlig nok til å innrømme at de kjempebra festene var med på å holde motivasjonen oppe. Dette var så klart ikke ved alle arrangement og det var aldri alkohol da vi arrangere kurs, men på interne møter som f.eks fylkesstyremøter så kunne det være rimelig fuktig på lørdag kveld. Vi var alle rimelig unge, men det er allikevel stor forskjell på en på 17 og en på 25. Som fersk og ung så ser man utrolig opp til de som er mer erfarne og som er karismatiske flinke folk. De må være sitt ansvar bevisst og ikke utnytte dette. Det har vært økt fokus på dette siden den gang og jeg har gjennom jobb holdt kurs for barne og ungdomsorganisasjoner som går på overgrep, retningslinjer, varsling, at man aldri skal etterforske men melde osv osv.
I alle de årene jeg var aktiv så var jeg "bare" borti en sak, men det var så klart ille nok for den som ble utsatt for det. Det var også en klassisk sak med for mye alkohol og uenighet mellom partene hvor frivillig dette var. Hadde de vært edru så hadde man nok unngått en slik episode.
|