"Nei, på mannedoen er det farlig"
Disclaimer: Dette er ikke en "hør hva jeg hørte en teit mamma si "-tråd.
På kino i går hørte jeg en mor rope til sønnen sin (på cirka, tja, fire–fem) at han måtte komme og være med henne hvis han skulle tisse, for på mannedoen var det farlig.
Jeg reagerte litt på dette og tenkte at det tror jeg aldri at jeg ville ha sagt selv. Jeg mener nemlig at det er et feil signal å sende. Jeg ønsker ikke at et barn skal tro at det automatisk er farlig å gå på herredo. Jeg har selv vært litt angstfull de første gangene guttene mine har gått inn på en felles herredo alene, men jeg har aldri sagt til dem at det er farlig der. Jeg har sagt at de må komme rett ut til meg når de er ferdige og sånn, og at de ikke må være med noen andre inn i selve båsen.
Så jeg lurer på hvordan dere har gått frem når dere har begynt å sende gutter alene på herredo? Har dere bare sluppet dem avgårde? Har dere hatt en "lett" prat om hvordan man oppfører seg der inne eller har dere hatt en alvorlig prat med dem om slemme menn, osv.
Nå har ikke jeg jenter, men har man de samme samtalene med jenter før de begynner å bruke damedoen alene?