Invisible Children
Jeg har nettopp hatt en oppvåkning og det trengte jeg. Jeg snublet over en video på Facebook med oppfordring om å se. Jeg klikket inn og registrerte at den varte i nesten 30 minutter. Off, tenkte jeg - det var lenge. Men jeg begynte å se. Og det er jeg ekstremt glad for. Nå har jeg grått i 30 minutter av denne videoen - det er så sterkt, det er så viktig og jeg oppfordrer herved hele FP til å engasjere seg.
Videoen er sterk, det er noen tøffe bilder, men dette er så viktig. La oss sammen gjøre Joseph Kony kjent for hele verden.
Edit: Forklaring på videoen:
Det handler om Joseph Konys barnehær i Uganda. En amerikansk mann reiste til Uganda for 9 år siden og ble kjent med Jacob - en tidligere barnesoldat. Han fikk fortalt historien om hvordan Kony henter barn til hæren sin og hvordan Jacobs bror ble drept. Han lovte da Jacob å gjøre saken kjent for verden - noe han nå jobber for.
Joseph Kony står øverst på listen over ettersøkte forbrytere i Haag og USA gikk etter mye press med på å sende 100 soldater til Uganda for å arrestere Kony. Han fikk nyss i dette og gjemte seg.
Nå har man satt i gang et engasjement for å gjøre Joseph Kony kjent sånn at USA skal opprettholde soldatene i Uganda og ikke droppe saken fordi "ingen snakker om dette". Politikk rett og slett!
Filmen er ikke grusom - bildene fra Homs på nyhetene er mye mye verre. Men saken er så viktig og sterk og han har brukt sterke virkemidler i filmen og dermed gikk jo jeg rett i gråten.
Sist redigert av D'Arcy : 07-03-12 kl 16:44.
|