Sv: Tips til road trip Oslo - Fredrikstad
Jeg har roadtripforslag, men har dessverre ikke kart foran meg, så det er mulig jeg har stokket litt om på naturlig rekkefølge.
Først tar dere av til Ingierstrand og bader og kikker på Ingierstrand bad og Ingierstrand restaurant som skal gjenåpne neste år.
Videre mot Svartskog (veldig kjent for nakenbading) hvor dere kan kjøre ned og se Roald Amundsens hus ved sjøen og stoppe innom Svartskog Kolonial.
Kjør deretter Gamle Mossevei langs Gjersjøen hvor dere kan stoppe ved Villa Sandvigen eller Tyrigrava.
Deretter står Drøbak for tur. Restauranter, kafeer, gallerier, strand og butikker. Kjør så en kjerrevei til Vestby og outletshopping. Ta turen nedom Hvitsten og Ramme gård – kjør helt ned til sjøen og se absurde skulpturer ved kirken og hør danskebåten tute til ære for Olsen. Her er også strand hvis dere vil bade mer. Kjør bakveien herfra via Vestby til Son for lunsj og spa, videre til Moss for Unge Herr Svosj og hans herligheter, ut på Jeløya med F15 og Alby og kanskje en svipp innom Refsnes Gods.
Etter dette bør det bli Larkollen. Strand, nedlagt hotell og Larkollen Camping!
Videre gjennom Rygge (kanskje se gården til Toppen Bech) og Råde, ta av til Saltnes langs sjøen, videre til Engelsviken med restaurant , spis den berømte Brødrene Skogens fiskesuppe og sjekk ut fiskebutikken. På vei til Fredrikstad kjører dere innom Elingård herregård for å sjekke ut spøkelset og kanskje en utstilling, kjør deretter videre til Vikane og ta fergen noen få meter over sundet til Hankø. Her må dere nok rett og slett legge dere inn for rekreasjon på Hankø Fjordhotell. Mer spa, bading på Trouville-stranden, muligheter for å se Norges eneste dåhjort, og hvorfor ikke en tur oppom Bloksberg for å hilse på Ari og Märtha? Diana Ross og Harald Schwart kan man også stikke innom.
Videre til Fredrikstad, parker bilen ta fergen over til Gamlebyen for mat og gallerier, ferge tilbake og en tur ut til Hvaler.
For eksempel.
|