Eksponering av abb i media versus sykdom
Jeg har hatt lyst på en diskusjon en stund, men tiden har vel ikke vært klar og er det neppe nå heller. Jeg tar sjansen likevel.
Altså. Abb har gjort noe grusomt og fryktelig. En hel verden hater fyren av hele sitt hjerte. Og diskusjonen går i retten om hvorvidt han er en dritt av nye og uante dimensjoner, eller om han er en dritt som er psykotisk i tillegg, sånn mer eller mindre.
At fyren er så til de grader uspiselig er det ingen tvil om. Men det siste jeg hørte bli sagt av psykiatere som følger saken er at de til slutt sa at han viser klare tegn til psykose.
Og da blir jeg sittende med en kjip smak i munnen. Vi går i demonstrasjonstog og viser ham at førti tusen mann er forbanna på ham. Vi vrenger ham i media. Vi får se intervju med hans far som vurderte selvmord kun fordi han er Abbs far. Vi har fått vite hvordan han var som liten og se bilder av en fireåring som fagfolkene var bekymret for fordi han ikke kunne vise naturlige følelser, men skjulte seg bak et smil. Og det er altså snakk om at han faktisk er så syk at han ikke forstår hva han har gjort.
Selv har jeg i høyeste grad deltatt og kommer sikkert til å delta videre. Jeg trenger å forstå dette her.
Men er det greit? Er det greit å plukke fra hverandre en som er syk i så små biter? Hvis han nå da altså er syk?
|