Sv: Ikke skylle oppvasken før man setter den inn i oppvaskmaskinen?
En maskinvask i en maskin i energiklasse A trenger ca 10 liter kaldt vann og bruker ca 1kwh strøm (dvs strøm for litt over 1 kr med snittpris på strømmen). Vår maskin vasker 16 kuverter på dette forbruket. Jeg var uten oppvaskmaskin i en del av påsken og jeg hadde ikke sjanse til å vaske opp en dags oppvask uten å måtte fylle oppvaskkummen minst to ganger (ellers ble det ganske udelikat). Min kum tar nokså nøyaktig 10 liter. I tillegg kom ganske mange liter kaldt vann til å skylle av såpen. Det viste til fulle at det absolutt ikke lønner seg å håndvaske framfor å vaske i maskin iallefall.
Når det gjelder salt, fikk jeg beskjed om fra en mann som har vært hvitevarereparatør i mange år at man alltid skulle bruke salt i maskiner som har saltkammer. Ellers ble visstnok maskinens levetid forkortet. Spør meg ikke hvorfor. Vi har mye kalk i vannet og bruker alltid salt. Det finnes store poser med oppvaskmaskinsalt i samme hylle som oppvaskmaskinpulver i butikkene. Jeg betalte 23 kroner for en pose for et par uker siden og den holder i månedsvis.
|