Sv: Bunadvalg
Min datter får ikke noe valg, det blir den jeg har. Sunnmørsbunaden.
For, den har jeg, hadde ikke noe valg, mine foreldre kom fra samme sted, det er denne bunaden hele slekta har. Utenom at mormor hadde nordlandsbunad, det kunne jo hennes døtre valgt, men de hadde den fra der de bodde, der jeg voks opp.
Mannen min er fra samme sted, sånn opprinnelig. Han er oppvokst på Toten, men jenta har ingen tilknytning dit. Mine svigerinner som er født der hàr valgt den bunaden jeg har, fra der deres foreldre kommer. Om mannen får seg bunad etterhvert, det planlegger jeg, er det derfra han også vil ha.
Slik det er, er hun jo født i Bergen og kan argumentere for bunad herfra, men femten mnd gammel flytter hun sammen med resten av familien til Sunnmøre, så jepp, det blir sunnmørsbunad på henne. Og Knerten, om han vil ha etterhvert.
Det er jo ingen lover som regulerer dette, så for all del, man kan velge den man liker best, men det er vanlig å se til der man kommer fra, eller foreldrene kommer fra, tilnød besteforeldrene. I min familie står bunadstradisjonen sterkt, og at jenta skulle velge noe annet enn den bunaden alle former for tilknytning hun kan tolke seg frem til peker på, er ganske utenkelig.