Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Avsender og mottaker, hvem sitter på definisjonsmakt osv osv. Slik er det alltid i disse debattene. Det er fint å minne seg selv på hvem man er som avsender, og hvilke posisjon man selv har og hva konteksten er. Det er så ufattelig mange ting i livet og i samfunnet og verden generelt som man som "hvit", tar for helt for gitt. Det finnes masse litteratur på "white privileges" og noe av det er så ubehagelig å lese at de nesten gjør vondt. Det handler ikke nødvendigvis om rasisme, men enkelt og greit om hvordan verden ser ut fra "vårt" standpunkt. Selv føler jeg at jeg må lese om det siden jeg er mor til et barn som blir sett på, og behandlet på en helt annen måte en meg selv, men jeg anbefaler absolutt alle å sette seg litt inn i det.
Jeg glemmer aldri et stemingen i et stort norsk department da en person fra UiO holdt et foredrag om dette tema. Det var helt spesielt men utrolig bra.
I en kontekst hvor en person svarer med at man er fra Oslo, men så blir utfordret på dette, så er det avsender av spørsmålet som "eier" og har et problem. Og det er roten til problemet som må forandres for at ting skal bli bedre.
Sist redigert av Lisa : 18-05-12 kl 11:46.
|