Sv: Kompetanse til voksne i barnehage
Ofte slik det er, Perhonen, men nei, jeg synes ikke det er holdbart. Dog farget av at jeg er barnehagepedagog av utdanning, kan min rammeplan og mitt lovverk, og veit hvor mye vi faktisk er pålagt å gjøre innen diverse fagområder i løpet av et år, ut over det å tørke snørr, tårer og skifte bleier.
Dog - disp. fra kravet om utdanning er ikke nødvendigvis et onde. Det jobber både barnevernpedagoger og almennlærere som ped.ledere på disp. Det jobber også godt erfarne og kvalifiserte barne-/og ungdomsarbeidere på disp. Jeg tror det er sjelden man kan komme rett fra gata, uten noen form for pedagogisk bakgrunn, og få disp som ped.leder, heldigvis - men ja, jeg veit det skjer.
Uansett, når folk jobber på disp, og jeg har gjort det sjøl, er det utrolig viktig å ha en god styrer, og/eller en førskolelærer med veiledningskompetanse i bakhånd, som kan veilede deg - all den tid det like fullt er du, som ped.leder på disp. som igjen har veiledningsansvar for medarbeiderne på din avdeling, og som nødvendigvis ikke har noen utdannelse annen enn folkeskikk og videregående.
Veiledning, refleksjon og veiledning igjen.
Akk ja, du kan drømme du, Baktus-bror.
Sist redigert av Inagh : 29-05-12 kl 21:53.
|