Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-12, 21:04   #11
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.341
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Redebygging: Kva _treng_ ein til første barn?

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

  • Stellebord (har arva). Du har jo alt, men det er ikke krise uten. Kjekt med bekkenløsning, da. Vi har brukt i starten, nå steller vi på stellematte på golvet.
  • Sprinkelseng (ønsker meg Stokke-senga, er den god, eller ser ho bare fin ut? Denne bør kunne kjøpast brukt), madrass og sengetøy. Jeg har ikke brukt sprinkelseng til noen av mine før de har vært sju måneder. Minsten sover så vidt litt i sin nå.
  • Bilstol (bør kjøpast ny av sikkerheitshensyn). Jepp. Viktigst på lista.
  • Vogn (får av foreldre)
  • Litt tøy og nokre klutar (bodyar, strømpebukser. Kor mykje?) Kommer an på om du skal ha ull eller bomull. Bomull må vaskes oftere. Septemberbabyen her hadde vel 2-3 ullbodyer, 2 ulltrømpebukser og 3-4 bomullsbodyer liggende klart før fødsel, pluss noen sokker og jakker og luer og strikkedress. Det holdt lenge, ulla er tøyelig og varer en stund, bomullsbodyer er for små etter to uker uansett. Du kan supplere etter hvert, og siden det er nr. 1 får du helt sikkert gaver.
  • Tøybleier (kor mykje?)

Jeg støtter gulpekluter. Vi brukte de flannelsbleiene fra Sparkjøp. Du trenger 30, om du får gulpebaby. Jeg tuller ikke. Jeg har 18, det var aldri noe reint.

Du trenger en balje til å bade ham i. Kjekt med propp i bunnen. I starten kan han godt bade i vasken, for så vidt, men plutselig lærer de seg å skru på vannet, gitt.

Jeg syntes det var praktisk med et sjal, eller noe annet bæretøy. Vi brukte det mye til førstemann, som måtte bæres i søvn en periode, til kolikkbarn nummer to brukte vi meitai. Jeg bruker vogn når vi skal noe sted, men hjemme er det greit å putte sutrete unger på magen, når man må lage seg mat eller støvsuge eller sette på vask og sånt.

Det er kjekt å ha et varmt teppe eller tre, gjerne strikket. Det er lettere å regulere temperatur på småtasser som sover i bilstol, med noe du lett kan fjerne.

Jeg bruker bil mye, så i starten bruker jeg trille med bilstoladaptere på mer enn jeg bruker vogna. Det er kjekt å klikke setet av og på når du skal gjøre småærend, så slipper du å vekke barn som sover, men det er ikke noe man må skaffe før fødsel.

Det meste kan kjøpes etter hvert. Ungen må ha på klær og fraktes trygt når dere skal hjem fra sjukehuset, det er det viktigste!

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda

Sist redigert av Matilda : 06-06-12 kl 21:51. Årsak: En utilgivelig skrivefeil! I tråden til en norsklærer! :O
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no