Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Litt fantasy: Jeg liker Merry i Lord of the Rings, ikke akkurat en "helt", kanskje, men en jordnær person med sans for de høyere/dypere tingene i livet, men også for en øl eller tre med gode venner. Jeg liker hovedpersonene i de tre bøkene av Lois McMaster Bujold som jeg nettopp har lest, fordi de alle er sterke personer med mye integritet og selvironi, som samtidig er fryktelig klar over de områdene der de ikke helt strekker til i forhold til sine egne (høye) idealer. Jeg liker Sam Vimes og Granny Weatherwax i Pratchetts Discworld-serie, fordi de begge jobber sånn med å holde sin egen mørke side under kontroll og bli værende på det godes side, og greier det. (Og fordi de er utrolig kule begge to. ) Og Vetinari i samme serie, fordi han gjør det som trengs å gjøre fordi noen må gjøre det, og fordi han er den kuleste og dyktigste enevoldstyrannen jeg vet om.
Jeg tror at vi må komme tilbake til "er vi egentlig samme person? tråden" 
Mine sterkeste ideal hos Lois McMaster Bujold er nok i Miles Vorkosigan serien, Cordelia (Miles mor) og Ekaterin (Miles kone). Selv om disse bøkene er relativt lettbente så er det veldig alvorlige tema hun diskuterer og disse to kvinnene er ekstremt sterke og blander stor integritet med god evne til å tilpasse seg på en veldig bra måte.
Ellers er jeg enig i at Sam Vimes har blitt mer og mer interessant ettersom Discworld serien har utviklet seg.
|