Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kan du litt om ernæring/trening så trenger jeg hjelp fra deg!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-12, 21:59   #1
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Kan du litt om ernæring/trening så trenger jeg hjelp fra deg!

Jeg er fortvilet og lei. Har fått en kronisk sykdom som innebærer sår/hulrom på innsiden av huden + betennelser. Disse må gro av seg selv, men ingenting skjer. Legene sier at jeg ikke kan gjøre noe selv.

Jeg spiser usunt, mye pepsimax og trener ikke. Dette MÅ jeg jo endre på, men jeg får det ikke til. Har ikke motivasjon, orker ikke, har nok med å få hverdagen til å gå rundt.

Legene mener at det ikke har noe å si ang kosthold. Men jeg har tenkt at det må jo være noe som kroppen trenger for å få ting/sår til å gro? Feks protein og kanskje andre ting? sink? Jeg tenker litt at om kroppen trenger 10 protein for å fungere til daglig og jeg bare gir den 8, da vil den alltid gå på underskudd. Viss jeg feks gir den 12-15 så bruker kroppen 10 på å fungere til daglig samt 2-5 for å gjøre ekstrajobben å få sårene til å gro?

Som dere forstår aner jeg lite om kosthold. Har masse bøker men blir bare forvirret. Har ikke overskudd til å sette meg inn i alt, og alt henger jo sammen. Jeg ønsker et "normalt" kosthold som kanskje kan dempe betennelse i kroppen og få sår til å gro fortere. (kan også greit gå ned 5 kg men det kommer i andre rekke) Men kan godt prøve å kutte ut ting i perioder.

Så kan du hjelpe meg? Kan du komme med tips til hva som er lurt å spise? Hvor mye? Kroppen tar heller ikke opp alt av jern eller folat. Så jern får jeg intravenøst av og til mens folat tar jeg tabletter for å holde stabilt.

I tillegg så trener jeg ingenting. Har vært veldig syk men er nå mye bedre selv om jeg aldri blir kvitt den kroniske sykdommen. Jeg blir fort sliten og kommer ikke igang med noe. Jeg var flink å gå ca 2 km tur 3 kvelder på en uke. Siste kvelden følte jeg beina skulle svikte, ble svimmel og redd. Så dermed tør jeg ikke gå i gang igjen. Tips til å få til enkel trening?

Håper noen kan være så snill å hjelpe med litt tips og råd her. Er ganske fortvilet og kommer ikke igang med endringen selv om jeg vet jeg må....

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:38.