Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelse?
Inspirert av en annen tråd og samtaler jeg har hatt med andre foreldre de siste dagene, så lurer jeg på om det som skrives i avisene og fortelles på nyhetene i stor grad påvirker hvordan du oppdrar barna dine.
Konkret eksempel fra i går: Snuppa begynner i 2. klasse til høsten. Hun ønsker da å kunne gå til og fra skolen uten voksenfølge. Det er snakk om 800 meter og de skal krysse en blindvei og en middels trafikkert vei (som dog er noe uoversiktlig). Det er greit for oss at hun går selv, men vi er allikevel på leting etter noen hun kan gå sammen med. En av naboene har som til høsten begynner i 3. klasse. Moren var ærlig på at hun kanskje syntes det var på tide at ungen gikk uten voksne til skolen, men at hun var redd for alt det som skrives i mediene om kidnappinger og dess like. Selv bekymrer jeg meg bittelitt for trafikken, men dette med kidnappinger tenker jeg ikke så mye på. Vi har øvd med snuppa på hvordan hun skal håndtere slikt hvis det skjer, men man kan jo aldri vite med 7-8-åringer.
Annet konkret eksempel: tråden om hvorvidt større unger kan være litt alene på hotellrommet når de har telefon og foreldrene befinner seg i hotellobbyen.
Jeg har full forståelse for denne bekymringen selv om jeg ikke deler den. Eller i hvert fall ikke deler den nok til at jeg lar det påvirke hva vi lar og ikke lar snuppa få lov til. Føler du selv at dette setter store begrensninger for deg/dine unger?