Dere som har peiling på kattunger: Hjelp!
Jeg er vokst opp med katter og har egentlig god erfaring og kunnskap om katt, men det er lenge siden jeg har hatt en kattunge i hus. (Katten vår, Sofus ( ca 5 år ) fikk vi fra omplassering da han var 2 år.
Vi hentet en kattunge for ca 3 uker siden. Han skulle være 12 uker sa eieren, men etter nærmere undersøkelse var han nok bare 9 uker da vi fikk han. vel.. han er en veldig omgjengelig katt. Veldig selvstendig, trygg og aktiv. Spiser godt og er kjempe renslig. Så vidt jeg kan se, lider han ikke noe av at han var for ung, heldigvis.
Jonas heter han. 

Han har nå fått ormekur og vaksine og jeg har fått time til kastrering og chipping utpå høsten, når han er 6 mnd
Først et spørsmål om mat...
Han er tydligvis kun vant til å få sånne whiskas-posjonsposevåtmat...
Dette lukter ekkelt, og er ikke noe jeg pleier å gi daglig til eldstekatten. Heller innimellom til kos. Jeg pleier å gi vetrinær tørrfor og har en salgsavtale med vår vetrinær på et merke. Kjøpte derfor inn kattunge mat derfra, men han vil søren meg ikke ha det. jeg har prøvd å blande det inn i våtmaten, men han siler det ut. Jeg har prøvd ulike merker, til og med sånt tørrfor fra dagligvare, men han skal kun ha den våte.
Dette fører også til, tror jeg, at han spiser veldig ofte. Jeg tror ikke den metter så godt..Han spiser vel 4 slike poser om dagen... jeg har tørrfor tilgjengelig hele tiden, men om han ikke får en sånn pose sitter han og hyyyyler på kjøkkenet til jeg gir han.
Noen tips til matsituasjonen?
Det andre er dette med å være ute.. Han vil så ufattelig gjerne være ute. Sofus er i sommersesongen kun innom og spiser og hviler litt og går inn og ut som han vil omtrent. Jonas er helt syk. Sitter og gråter i vinduet. Jeg må jo vente til han er 6 mnd og kastrert før jeg lar han få gå ute vel??? Han er jo helt vill og gal og løper etter alt som beveger seg så hvem vet hvor han fyker avsted om jeg slipper han ut. Tydelig har han fått vært ute i en hage eller noe, der han ble født. Jeg har ingen ingjerdet hage. Kun en liten hageflekk og endel skog rundt oss. Også bil vei ikke så langt unna. Jeg prøvde å være litt ute der med han i dag.. lot han få hoppe litt rundt i gresset ca 20 min før vi gikk inn igjen. Det gjorde jo bare vondt værre for nå sitter han og hyler og vil ut..
Hva gjør man?
Ellers så er han og Sofus blitt gode venner. Sofus oppdrar litt for Jonas er litt frekk og "plagsom" (han fanger halen til sofus når prøver å spise osv. ) . De vasker hverandre og sover sammen.