Koselig rekkehusområde rundt Drammen/Oslo
Siden nå livet tok en plutselig U-sving her nå i våres og jeg er blitt separert så lurer jeg veldig på hvor veien går videre. Jeg kommer fra østlandet (sør for Oslo), men har bodd i Bergen i 13 år nå, og hadde i grunnen innstilt meg på å bli der. Trives bra og har jobbkontakter, venner og svigerfamilie der som jeg har hatt god kontakt med.
Nå er det oppbruddsstemning av flere grunner - ekteskapet er slutt, den midlertidige stillingen min tar snart slutt, jeg skal kjøpe meg egen bolig for første gang. Min eks har eget firma i Bergen, som han nå planlegger å utvide med kunder fra Osloområdet uansett hva jeg velger, så han skal leie/kjøpe seg noe der og være litt både i Oslo og Bergen. Han vil da ha (40%) samvær på sitt bosted i nærheten av ungene, de skal ikke pendle Oslo-Bergen uansett.
Spørsmålet nå er: Hvor skal jeg bo i resten av mitt liv?
Enten blir det Bergen, det er liksom trygt og kjent på en måte nå, og jeg har også grei kontroll på hva jeg skal gjøre etter den midlertidige stillingen tar slutt. Ungene har ikke så veldig mange venner som de er veldig knyttet til nå, men størsten begynner på skolen nå i høst, og må nok belage seg på å bytte skole i løpet av første klasse uansett hva som skjer. Svigerfamilien bor i nærheten av Bergen, og vil jo at vi holder oss der. På den annen side har de massevis av barnebarn i tillegg, og er ganske opptatt med jobb og diverse også.
Eller så kan det bli rundt Drammen/Oslo. Familien min bor sør for Oslo, mine barn er de eneste barnebarna, mamma jobber bare 60% og sier hun kan hjelpe til, og generelt er mine foreldre og min bror hjelpsomme og støttende. Jobb for meg finnes kun i Oslo, så jeg må regne med at jeg må inn dit i rushen. Det virker ganske slitsomt for meg.
Budsjettet er 2,3-2,8 millioner, og jeg ønsker meg et fint rekkehus med tre soverom i et koselig og barnevennlig område hvor det er mulig å komme seg til og fra jobb i Oslo uten å bruke halve dagen.
Oslo, Bærum og Asker har jeg ikke råd til, og jeg er ikke helt sikker på om jeg vil bo i Drammen. Lenger vestover enn Drammen blir for langt unna i forhold til Oslo? Nord og øst for Oslo blir veldig upraktisk når mine foreldre og familie ellers bor sør for Oslo. Jeg vil ikke bo sør for Oslo selv, det blir litt for nært igjen, i tillegg til at det blir for knotete å pendle til Oslo fra utpå Hurum, vil jeg tro.
Tranby/Lier har vært foreslått, er det noen som vet noe om det området? Hvordan er det å pendle derfra til Oslo? Andre områder som kan være aktuelle?