Sv: Bøker lest i 2012
Januar:
Bram Stoker: Dracula. Lest på norsk i en særdeles dårlig språkvasket norsk oversettelse. Med unntak av små blaff av litt action, var denne boka kjedelig fra a til å. Jeg klarer ikke helt å se klassikermaterialet i den.
Februar:
A. A. Milne: The Complete Winnie-The-Pooh. Mannen har drevet høytlesning av denne på hytta. Fantastisk måte å bli skikkelig kjent med boken på. Også så morsom som den er.
Mars:
Franz Kafka: Forvandlingen. Etter å ha sett oppsetningen på Nationaltheateret, måtte jeg bare lese denne på nytt. Storartet og veldig skummel.
April:
George Orwell: 1984. Jeg leste denne på videregående, men husket lite. Jeg tror dette er en av de beste bøkene jeg har lest. Fortsatt skummelt aktuell, creepy og klaustrofobisk. Et lese-must!
Mai:
Karl Ove Knausgård: Min Kamp 6. Endelig ferdig, og jeg begynte i november. De siste par hundre sidene hvor han snakker om konas sykdom var utrolig bra skrevet og veldig hjerteskjærende, men både diktanalysedelen og Hitler-delen var drepende kjedelige. Og totalt meningsløse.
Juni:
Cecilia Samartin: Señor Peregrino. Makan til møl! Jeg kjenner jeg nesten blir sint. Endimensjonalt persongalleri. Kvalmende kjærlighetshistorier. Og var det et håpløst forsøk på magisk realisme inni der? Uansett, avbefales på det sterkeste.
Jo Torkjel Fenne: Statueveltere. Snedig liten bok om monumentvandalisme. Jeg synes denne anmeldelsen dekker mye av det jeg føler.
August:
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby. Jeg tror dette er verdens tristeste bok. Vakkert om forstillelse og forgjengelighet.