Bytte farge på verandagulv
Dette er vel strengt tatt en typisk våraktivitet, men på den tiden hadde jeg kranglete rygg og slike ting var uaktuelt. Da gjør man det nå istedet. 
Verandaen vår har til nå vært brun, en ganske mørk og gylden farge. Jeg har egentlig aldri vært fornøyd med den og ønsker å bytte. Huset vårt er hvitt, men fargen brekker ørlite over i grønt og når vi skal male det neste gang (muligens neste år) ønsker jeg en ren hvitfarge. Vi har mørkgrå takstein, og en del grå støttemurer etc. på eiendommen. Jeg ønsker derfor en kaldere farge på terrassen, gjerne en lys grå en. Tror det vil bli mer gjennomført, og dessuten er fargen idag såpass mørk at den er vond å gå på når sola steiker (ikke at det har vært et veldig stort problem denne sommeren, men ).
Jeg har de siste par dagene renset verandaen med kraftig terrasserens, børstet med kost og spylt med enorme mengder vann. Jeg ser jo stor forskjell, men syns likevel gulvet virker mørkere enn om det var ubehandlet. Spørsmålet er om jeg må gå på enda en gang? (Vi har stor veranda 60m2++.) Hvordan vet man om man har fått fjernet det meste av den gamle beisen? Når er det tilstrekkelig?
Og når kan man begynne å beise etter dette forarbeidet, mtp. tørketid? Må jeg ha fuktmåler? (At det er en risikosport å dra frem beisekosten i det hele tatt i dette landet, er en annen historie).
Dette er liksom mitt prosjekt, og jeg vil at det skal bli perfekt. 
En annen ting. Bærebjelker(?) i front/rundt på utsiden samt håndløpere må nødvendigvis også behandles på samme vis. Noen av disse er ved/over bed med blomster og planter. Har ikke lyst til å ta livet av disse ved å spyle dem ned med lutpreparater, hvordan unngår jeg dette? Kan jo dekke til selve plantene med plast, men tror det blir vanskelig å unngå at noe av spylevannet kommer ned i jorda rundt. Gjør dette noe, så lenge man skyller lenge og vel slik at det uttynnes mest mulig?

|