Oppussing - er dette en realistisk pris? Kan vi gjøre dette selv?
Vi bor i øverste etasje i en tremannsbolig, og deler yttergang med naboen under oss. Vi skal pusse opp. Naboen under har en relativt enkel jobb, da alt er i "malehøyde", mens vi har trappen og trappeavsatsen, så det blir krøkkete og ikke minst veldig høyt under taket. Vi la inn en forespørsel på anbudstorget, og fikk ikke så mange svar vi fant å være seriøse, men vi hadde befaring av en håndverker, og fikk følgende tilbud:
Sitat:
Jeg har for dere tilbud for maling jobb innvending det er 1 etasje:
- maling tak,vegg panel, vindu,dor pa begge side.
-legge nytt akryl,legge nytt bellegning pa gulve.
-slipe og male trapp(14 trinn)inkludert rekkverk.
-montere 14 stk.stal listv pa trinn
-arbeidet må gjøres på et høyt kvalitet-vi ma male en grundig strok og 2 strok maling,eller hvis det er nodvending det vi ma male 3 strok.
Fast pris pa den er 21600 kroner +MVA
Jeg må ærlig innrømme at dette var minst 10 000 mer enn hva jeg hadde forestilt meg. Er denne prisen realistisk, eller er den så høy at vi godt kan lete videre etter noen som gjør det rimeligere?
Så er spørsmålet, kan vi gjøre dette selv? Vi er ikke kjempenevenyttige. Jeg kan absolutt ingenting (knapt nok male) og ser helsvart på det, mens mannen min mener at det bør gå. Men hva gjør vi med følgende:
1. Det er veldig høyt fra nederst i trappa og opp til taket (røft estimert 7 meter). Jeg mener å ha lest her inne at det går an å få leid trappestiger. Stemmer det? Hvor fra? Og vil vi nå opp?
2. Hvordan pusser man egentlig opp en trapp? Vi ønsker å male i samme farge som resten av oppgangen, men kan vi bare slipe og male? Vil ikke trappe da bli fort slitt? Hva er det lurt å legge på som trappebeskyttelse?
3. Er det vanskelig å legge laminatgulv? Og hva gjør vi med overgangen mellom laminatgulv og trapp slik at det blir pent?