Sv: Elever mener nye skoleregler virker uutholdelige
Kjenner jeg knirker litt sammen med Mave, og er enig i Polyanna sin tankegang om at ungdomsskolen, skolen i seg selv, faktisk, en arbeidsplass.
Jeg ser ikke problemet i at det skal være andre regler for påkledning og oppførsel som gjelder på skolen enn i fritiden. Når man kommer på en arbeidsplass, er det ofte en viss kledskode man må følge, man må passe tiden og oppføre seg som forventet av arbeidsgiver. Hvorfor skal ikke skolen kunne forvente noe liknende?
Jeg, og fler fossiler, med meg, sliter faktisk litt med dette i barnehagehverdagen. Vi får ofte unge, uerfarne assistenter, første jobben de har etter skolen - "så de har noe å gjøre, mens de finner ut hva de vil bli."
Mye av hva vi må ta tak i er klesdrakt. Nei, det er ikke ok å gå i bikinitopp/bar overkropp ute, selv om det er sol - du er ikke på stranda, du er på jobb. Møkkete, hullete joggebukser er kanskje deilig å dasse rundt i, de sender ikke akkurat et signal om at du tar jobben på alvor. (Og jeg er snill, jeg tillater joggebukser, så lenge de er hele og forholdsvis reine, mange godtar ikke dette.)
Vi sliter og med assistenter som kommer når det passer dem, og går ti minutter før tida, fordi de bare skal... Jeg har opplevd å komme som nr 2 på jobb, og finne barnehagen med åpen dør, ja, men med lysene av og assistenten sovende på sofaen. Vedkommende fikk høre hvor glad hun/han skulle være at det var jeg som kom, og ikke en forelder.
Mobiltelefon og musikk på øret, det hører pauserommet til. (I hvertfall i barnehagen, det finnes ganske garantert arbeidsplasser hvor slikt ikke er noen hinder for å gjøre en god jobb.)
Å kle seg noenlunde anstendig - og da er det selvsagt en egen debatt om hva anstendig bekledning er, å oppføre seg på et vis som ikke får de rundt til å føle seg direkte pinlig berørt, å komme tidsnok, gjøre jobben sin og holde arbeidsdagen ut, er noe man bør ta for gitt når man kommer ut i arbeidslivet, så hvorfor skal ikke skolen gi en forsmak, en øvelsesarena, nettopp på dette?