Sv: NRK nå: Barnets beste
Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.
Denne gutten har bodd hele sitt liv sammen med fosterforeldrene, de er tydelig sterkt tilknyttet hverandre og da er retselen for å miste ham selvsagt stor. Det ble også nevnt at fosterforeldrene var blitt forespeilet at dette var en plasering med tanke på oppvekst. Synes ikke det da er noe rart at at hun blir emosjonell når gutten reiser ut med far. Ja, det at man faktisk ikke vet hvor lenge et
fosterbarn blir boende og at det ikke er ditt barn er en av utfordringene med det å være fosterforeldre, men det gjør jo ikke at man knytter seg til barnet og blir lei seg om det må flytte. Det ville jo ikke vært menneskelig og det er jo det fosterforeldre er (nesten) helt vanlige mennesker.
Jeg prøvde å formulere dette i stad, men ga opp. Jeg har selv lyst til å bli fostermor en gang, men jeg vet at jeg kommer til å bli ustyrtelig glad i barnet. Om jeg da ikke skal få lov til å bli det uten å bli beskyldt for å sutre, da tror jeg nesten at jeg ikke kan være fostermor altså.
Har ikke sett programmet altså og tar forbehold om at jeg ikke vet alt. Men å kalle fostermor for sutrete ble helt feil for meg - hun var sikkert ikke lei seg fordi barnet skulle være borte en dag men fordi hun følte at dette var første skritt på veien til å miste fosterbarnet.