Sv: Vil du være med på en religionslekse?
Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.
Men Bibelen er jo ikke noen «den», det er en samling av vilt forskjellige tekster. Noen av dem er kjedelig skrevet, og noen av dem er poetiske. Noen er totalt kryptiske og kan ikke forstås uten et digert noteapparat (hundene som spiser smulene som faller fra barnas bord, anyone?). Og noen av dem er bra skrevet også.
Om man ikke godtar Bibelen som en viktig tekst i vår kultur, om man velger å forakte og bagatellisere den av ideologiske grunner, mister man tonnevis av referanser som man trenger for å oppleve en hel masse fantastisk litteratur, billedkunst og musikk.
Selv om tekstene er forskjellige er det fullt mulig å synes alle er kjedelig skrevet, altså. Som sagt, jeg er ikke en sucker for poesi og finner både Ringenes Herre og Shakespeare kjedelig skrevet også. Men de gjør seg fint på film og teater! Og selvsagt godtar jeg bibelen som en viktig tekst, derfor har jeg lest store deler av den, til tross for at det er dørgende kjedelig. Så jeg tar nok de fleste (pop)-kulturelle referanser til den også.