Sv: Parkett eller laminat?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Vi har slipt og lakket parketten omtrent hvert 10 år. Jeg synes ikke det er så veldig vedlikeholdstrengende, egentlig. Og definitivt verdt det for å få et ordentlig tregulv.
Ja, det er jo en noe man må vurdere. Jeg synes ikke det er verdt det og jeg synes heller ikke parkett kan kalles et ordentlig tregulv. Skulle jeg hatt ordentlig tregulv, hadde det blitt et heltregulv, ingen parkett.
Vi har heltregulv i resten av huset og de er naturligvis både finere og behageligere enn både laminaten i stue/kjøkken og korkbelegget vi har i deler av kjellerleiligheten vår. Det er også hundre ganger finere og bedre enn parketten vi har i kjellerstua. Men samtidig er disse tregulvene krevende i vedlikehold, både vask og sliping. I tillegg blir de fort stygge igjen etter sliping og lakkering. For oss var det viktig å ha vedlikeholdsfritt gulv som tåler hard bruk over tid. Det var også viktig å ha et gulv som ikke kjennes kaldt ut da vi ikke har gulvvarme i denne delen av huset. I tillegg var støydemping viktig da vi har en leilighet i kjelleretasjen vår. Vi valgte Alloc original skipsgulv og har ikke angret et sekund på det.
For min del må folk gjerne legge parkett, men jeg synes det er synd at valget faller på parkett fordi folk har feilaktige oppfatninger om hva laminat er.
|