Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-12, 09:06   #1
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 312
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Alkoholforbruk - hva regner du som "normalt"?

Jeg er nysgjerrig på hva dere mener om alkohol. Litt fordi jeg noen ganger stusser litt på hvordan folk omtaler egne drikkemønster, og litt fordi jeg synes temaet er generelt interessant. Jeg har vokst opp med foreldre som ikke drikker alkohol av overbevisningsgrunner (ikke-religiøst livsstilsvalg), og har derfor fått det jeg selv vil kalle et kulturelt tvisyn på alkohol. Selv regner jeg meg som måteholden, og har i perioder vært mer eller mindre avholds, mens jeg i andre perioder har hatt det jeg selv tror er et ganske "normalt" drikkemønster. Men hva er nå det?

Hvor ofte drikker du alkohol, og hvor mye drikker du av gangen? Hvor mye drikker du tilsammen i uka, omtrent? Er det noen situasjoner der du aldri drikker, dvs regner det som unormalt eller upassende å drikke? Er det noen situasjoner der du alltid drikker, og regner det som unormalt eller upassende å ikke gjøre det? Hvor går grensen for hva du synes er et for høyt alkoholforbruk?

For mitt eget vedkommende kan jeg svare at jeg for tida ikke drikker alkohol. I de periodene da jeg har gjort det har jeg som regel drukket en eller to ganger i uka, eller mindre, og da vanligvis 1-2 glass vin. Altså et samlet forbruk på godt under 1 flaske vin i uka. Jeg blir stresset og blir ukomfortabel med min egen person hvis jeg drikker så mye at jeg blir merkbart beruset. Jeg drikker ikke sammen med barna mine, men jeg har drukket vin hjemme etter at de har lagt seg om kvelden. Jeg er ikke helt komfortabel med det for egen regning. Jeg vil ikke gå så langt som å kalle det upassende eller unormalt for andre å drikke begrenset mengde alkohol til maten sammen med barn, men jeg blir noen ganger litt i stuss på akkurat hvor grensen går for at det kan bli for mye. Det avhenger naturligvis også av barnas alder. Det er ingen situasjoner der jeg alltid drikker. Men jeg merker at det er noen situasjoner der andre blir mer utilpass av det hvis jeg ikke drikker. Det gjelder nok særlig festlige anledninger i jobbsammenheng, type julebord, sommeravslutninger og disputasfester.

Jeg er usikker på hvor grensen går for et "for høyt" alkoholforbruk. Det er vel bl.a. derfor jeg spør hva andre mener. Men en subjektiv grense er vel når alkoholforbruket går ut over jobb, familie eller andre nære personer. Skjønt det er vel ganske vanskelig å fastsette nøyaktig hvor den grensa går også...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:22.