Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake
Kommentarfeltet viser at folk som ser ut til å kjenne Vågå godt mener det har vært mye forhåndsdømming og sladder på bekostning av jenta.
Eksempler:
Sitat:
Når saka ble kjent, tok for mange parti på forhånd, og tonen var hos flere “det tror jeg ikke på”. Ottadalsradioen m.m. var med på å fyre opp en mistillit til jenta.
For meg er dette forhåndsdømming.
Sitat:
At en del av innbyggerne i Vågå ikke kan forstå at selv den hyggelige naboen kan ha dystre hemmeligheter og “sorte sider”, er nettopp problemet i Vågå.
At så mange i en bygd tar parti og gjør det vanskelig for den unge jenta, lenge før rettssaken. Det er en del av bygdehelvete enkelte steder.
En liten bygd har gode og dårlige sider, saken nå viser helt klart den dårlige siden.
Hva slags signaler sender Vågå til sine unge? -At her aksepterer vi griseprat og slibrig kontakt mellom godt voksne og mindreårige?
Rett skal være rett, jeg skal ikke dømme alle i Vågå, men altfor mange tok parti og forhåndsdømte. -Forhåndsdømming er ofte det en ser som det negative med et bygdesamfunn.
Sitat:
Jeg er enig i at vi skal løfte fram det som er godt og fint ved Vågåbygda – og det er mye!! Heldigvis kan ingen enkeltperson ødelegge bygdas mange og gode kvaliteter.
Samtidig har det kommet fram grums i forbindelse med denne saken, som vi ikke bare bør feie under teppet. Dette er holdninger som går helt til topps i kommunen, og som ikke er forenlige med et godt bosted – for alle.
Hva kan vi gjøre for at unge jenter (og gutter med..) i framtida kan kjenne seg trygge nok til å anmelde overgrepssaker – uten å bli utsatt for mistenkeliggjøring og rykteflom? At de kan kjenne seg sikre på at posisjon og makt ikke bestemmer hvem som får støtte i lokalsamfunnet?
Sitat:
Jeg forstår at du står for det du har skrevet, men like fullt tar du nok feil i påstanden om at folk flest har overlatt skyldspørsmålet til retten. Det er mange bygdefolk som har tatt parti for ordføreren, og som har hevdet at jenta farer med løgn, er et “problembarn”, osv. De siste av slike kommentarer hørte jeg så sent som før helgen..