Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Stephen King - har dere noen favorittbøker?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-12, 12:33   #1
MammaHeksa
Superduperaktiv

MammaHeksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2012
MammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populærMammaHeksa er populær
Smil

Stephen King - har dere noen favorittbøker?

Igår så jeg The Shining for n'te gang, og som vanlig fører det til at jeg må lese boka igjen. Fine fine historien.

Den første boka jeg leste av King var Carrie. Jeg var rundt 11 år og ble helt betatt - dette var så makabert og fascinerende at jeg trålet biblioteket etter mer! I løp av noen lykkelige uker leste jeg Christine og noen novellesamlinger. For ei lita jente som hadde nesa i Iskalde Grøss hver ledige stund, var King nærmest for Gud å regne.

Og forelskelsen har altså ikke avtatt med årene. I sommer leste jeg Drømmejegerne igjen, den har virkelig holdt seg.

Det er Kings skildringer av forskjellige menneskesinn som fascinerer meg mest. Han er en mester i å skape en tilsynelatende uinteressant person som brått viser et spekter av følelser, krefter og evner man ikke hadde forventet. Han skriver like drivende godt enten han beskriver psykopater eller deres ofre.

Jeg er veldig glad i Carrie fortsatt - men det er nok Dolores Claiborne som er min absolutte favorittbok. Uten å bli for sutrete her; det er noe deilig befriende ved å lese om situasjoner man kjenner seg igjen i, også når situasjonene er grusomme. Som lita jente fant jeg enorm trøst i at Carrie utagerte på måter jeg ikke kunne.

MammaHeksa er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:38.