Sv: Snakker man dialekt på Lillehammer?
Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.
Jeg synes dette er intessant i forhold til samfunnsvitenskapelige perspektiver på sosiale grupper og stedstilhørighet og når en gruppe faktisk blir en gruppe. Sted og stedstilhørighet er liksom min greie, kanskje det har en liten rot i min misnøye med å bi tilskrevet en sosiolekt i barndommen. 
Ja, det er jo et veldig interessant spørsmål, egentlig. På den ene siden er jo Oslo vest-språket et vaskeekte språksystem, det er ikke sånn at vestkantbarna tilegner seg a-endelser på alskens hunkjønnsord og så dropper dem av sosiale årsaker som voksne. På den andre siden tilegner de seg nok det gjengse østnorske systemet også, i den forstand at de typisk vil vite automatisk hvilke ord som kunne hatt a-endelser, hvor det skulle vært tjukk l osv. –*selv om de ikke bruker formene. Og på den tredje siden er det altså sånn at mange som ikke er vokst opp med Oslo vest-språket, graviterer mot det i voksen alder, og brei Oslo-dialekt à la Oslo-losen er nesten borte til fordel for varianter som er avslepet mot en slags standard østnorsk som er sterkt inspirert av Oslo vest.
|