Er det noen som driver med pjoning og hakking?
Jeg har lært (les: begynt å lære) grunnleggende pjoning og hakking. I dag.
Jeg har egentlig en hemmelig drøm om å være flink til noe håndarbeidsgreier, men strikking har jeg aldri fått til, og hekling går jeg fort lei av. Så jeg har aldri fullført noen av de få håndarbeidene jeg har begynt på. 
Men denne hakkingen virket som kunne være litt artig, og selve teknikken til pjoning var jo så simpelt at resultatet nesten så ut som om jeg visste hva jeg drev med. 
Men, så er problemet: Når jeg pjonet (Heter det det? Å pjone - pjonet?) så ble det strammere og strammere, enda jeg ble mer og mer bevisst på å ha løse masker. (Heter det masker når man hekler/pjoner?) Selv etter at jeg begynte å øke så ble det bare strammere (mindre omkrets).
Nå kan det tenkes at jeg hadde for liten heklenål, jeg tok den ene nåla jeg har, 3.5mm, og det ene garnnøstet jeg hadde.
Så jeg gav opp. Midlertidig, vel og merke. Jeg har vært innom eBay og bestilt et sett med heklenåler opp til 8mm. Og hakkenål. 
Men hva er det jeg gjør galt, siden det ble strammere og strammere?
Og om hakking: Er det enkelt å forstå, og følge, oppskrifter? Og hvor kan jeg finne enkle oppskrifter?
Jeg har aldri sett på en håndarbeidsoppskrift i hele mitt liv, så jeg er helt, fullstendig på nybegynnernivå.