Strømsparetips (uten å fryse ihjel)
Månedens strømregning sprengte alt som er av budsjetter.
Vi bor i gammelt trekkfullt gårdshus, og dette er vår første vinter her.
ca 5400 kwh ble brukt i desember, og strømregningen kom på lekre 4800 kr. *besvimte nesten*
For EN måned, altså. Det var veldig kaldt i Desember, så vi måtte få tak i flere ovner. Ungene fikk en liten oljeovn på rommene hver seg, og vi plasserte en ganske stor oljeovn i stua. Det står på en panelovn på kjøkkenet, samt en såvidt på lunk i det vi kaller "gamlestua", det kaldeste rommet i huset, her den stasjonære pc-en står. Vi har også på varme på badet. Ellers er jeg nesten nødt til å bruke tørketrommelen litt. Vi fyrer forøvrig med ved også, hver eneste dag med unntak av milde dager. (fordi vedlageret vårt minker...)
Vi prøver å skru av lys i rom vi ikke bruker, skru ned ovnene på dagtid osv, men allikevel fikk vi den strømregninga. I tillegg faktureres vi forskuddsvis for strøm i uthusene, og har fått regning på ca 2200 denne mnd. Det blir 7000 å betale på strømregning denne måneden...
Så jeg trenger virkelig strømsparetips. Jeg reduserer varmen på kontoret ytterligere, samt at ungene som ofte sover to og to sammen ikke har på varme i rommene de ikke sover i. Ellers så hater jeg virkelig å fryse, og orker ikke å ha så mye lavere temp i oppholdsrommene.
Jeg skal bytte strømleverandør, men synes det er litt vanskelig å orientere seg. Prisene på konkurransetilsynets liste sier en ting, hjemmesiden til produsenten jeg vurderer (Gudbrandsdal Energi) sier noe annet. Jeg vet at vi betalte ca 47,5 øre kwh i Desember.
Hjelp!