Sv: Aldersgrense
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Aldersgrensene fra Medietilsynet gjelder kinofilm; såvidt jeg vet, har vi ikke aldersgrenser på videofilm i Norge. Det er dermed opp til distributøren hva de vil skrive på omslaget til filmen på video.
Men uansett, som tidligere sagt: Velger man å vise en film med 11-årsgrense for yngre barn, så betyr det at man overstyrer Medietilsynets anbefaling. Da synes jeg man først burde undersøke kjapt hva det er slags film og om det virker riktig/rimelig å vise den til barn som er under den anbefalte aldersgrensen.
Men terkel-filmen har aldersgrense 11-år samtidig som den anbefales fra 13 år og oppover
I begrunnelsen til Medietilsynet står det "Denne satiriske animasjonsfilmen handler om en gutt som mobbes og hunses av jevnaldrene og familie. Filmen får 11-års grense. Enkelte brutale scener og grovt språk gjør at filmen frarådes underårige.". Det er ikke noe der om at den ikke "kan" få høyere aldersgrense fordi den er animert, men det kan jo hende de har sagt noe om det i en annen sammenheng.
Jeg er ellers enig i at animasjonsfilmer kan være voldsomme og skremmende, og trenge høy aldersgrense, men samtidig er det nok også sant at man "tåler" mer av animasjonsfilm, spesielt at de virker mindre skremmende. Og jeg tror det er hvor skremmende filmen virker som ofte avgjør aldersgrensen. (Jeg tror jo også f.eks. Lord of the Rings-filmene vurderes som mindre skremmende enn mer realistiske filmer med tilsvarende voldsbruk, og den vurderingen er jeg enig i.)
jeg er også enig i at animasjoner er lettere enn "the real thing" men akkurat når det gjelder Terkel-filmen så er jeg ikke enig.
For det første tar den for seg temaer som i utgangspunktet er veldig lett for unger i 11-års alder å identifisere seg med.
Men fra mitt synspunkt er det språket som tilsier en langt høyere aldersgrense enn 11 år