Sv: Har dere erfaring med et godt antimobbeprogram?
På vår skole har vi Zero. Synes det fungerer godt innenfor de rammene det har. Målet er nulltoleranse for mobbing (selvfølgelig urealistisk) men det finnes mange tiltak som elevundersøkelser, ukentlige zarosamlinger og en zerofest hvert halvår. Da samles alle elever til fest i skolegården og man fokuserer på antimobbetemaer. Dette programmet forplikter elever, lærere og foreldre til å involvere seg i antimobbeing.
Jeg tror allikevel Zero bare blir et redskap for lærere og skolen, det er opp tl de hvor mye de gjør ut av det.
Vi har også gode erfaringer med bruk av trivselsledere, da velges to elever i hver klasse. De får gå på kurs, lærer aktiviteter og spill man kan ha i friminuttene for å bedre det sosiale miljøet. Disse barna skal holde ekstra oppsyn i skolegården, passe på at ingen blir ertet, står alene, og skal sette igang felles aktiviteter.
Skolen har også SMV kontor, bemannet av barnevernspedagoger. Her kan elever (lærere) henvende seg å få hjelp når det oppstår problemer.
Vi har også egne sosiallærere som bruker til samtaler med elever ved behov og som samarbeider og hjelper lærere når det oppstår problemer. De er der for å bedre det sosiale miljøet.
Som mor til flere barn i skolen er det allikevel hver lærsrs innsats rundt klassemiljøet, kommunikasjon med foreldre, igangsettelse med tiltak, klassemøter o.l. som er mest avgjørende.
|